Złącze dźwigniowe. Zastosowanie w rurociągach.

Złącze dźwigniowe jest zdecydowanie najczęściej spotykanym typem zespołu sprzęgającego na rurociągach w branży betoniarskiej i stosowanych przez wszystkich producentów takich jak Cifa, Schwing, Putzmeister, Everdigm, Sermac, Mecbo, Imer, Jun Jin, KCP, Liebherr i innych.

Złącze dźwigniowe (zaciskowe) w systemach pompowania betonu najczęściej stosuje się na krótkich rurociągach z kołnierzem typu SK z uszczelnieniem zewnętrznym. Rury w systemie SK są montowane na ruchomych wysięgnikach, które możemy spotkać w samochodowych wysięgnikowych pompach do betonu, betonomieszarkach z pompami czy stacjonarnych wysięgnikowych rozdzielaczach betonu tzw. pająkach. Połączenia te zapewniają elastyczność rurociągu do 2 stopni i możliwość obrotu ich względem siebie. Złącza dźwigniowe umożliwiają szybki i łatwy sposób łączenia rur, kolan i pozostałych elementów rurociągu.

Złącze dźwigniowe 04

W powyższych systemach łączeń spotkamy złącza z dźwignią stałą typ FLC / FLS, złącza z dźwignią regulowaną typ ALC a także sprzęgi dźwigniowe z podstawą typ SLC. Klamry dostępne są w najczęściej występujących rozmiarach w systemach do pompowania betonu czyli 4,5” – rurociąg DN100 i 5,5” – rurociąg DN125.

Złącza dźwigniowe – budowa.

Złącza są odkuwane ze stali wysokostopowej. Następnie poddawane są obróbce mechanicznej na maszynach CNC. Dodatkowy proces elektrogalwanizacji gwarantuje długą żywotność i bezproblemowe użycie. Złącza tego typu dodatkowo zabezpiecza się zawleczką, co zapobiega przypadkowemu otwarciu i rozszczelnieniu rurociągu.
Ze względu na kształt uchwytu dźwigni możemy rozróżnić złącza typu Schwing i typu Cifa, jednak ze względu na uniwersalny stosowany system kołnierzy można wybrać typ, który operatorowi bardziej odpowiada lub inny zamiennik. Oprócz złącz dźwigniowych popularnym sposobem łączenia rur są złącza zaciskowe skręcane na dwie lub cztery śruby.

Złącze dźwigniowe 02

Złącze dźwigniowe mają zastosowanie także na połączeniach typu ORZX i ORS, które zaprojektowane są do obsługi wysokich ciśnień rzędu 130 bar. W powyższych systemach znajdziemy kołnierze typu MALE – FEMALE. Uszczelnienia w tych systemach montowane są od czoła kołnierza. Zamknięcie połączenia złączem dodatkowo gwarantuje bardzo dużą szczelność styku i sztywność połączenia. Najczęściej możemy je spotkać na rurociągu od zasuwy do redukcji DN150 – DN125. Obok złącz dźwigniowych i śrubowych spotkamy także złącze zaciskowe zamykane klinem typ WTC.
Pełną gamę dostępnych złącz dźwigniowych znajdziesz na naszych stronach z podziałem na 85 bar i 130 bar.